SUDERBYS RIDKLUBB

Suderbys Ridklubb (SRK) är en förening för ryttare, kuskar och hästälskare i alla åldrar. Vi satsar på breddverksamhet och är idag drygt 170 medlemmar aktiva inom bl a dressyr, hoppning, sportkörning, WE och fälttävlan. Vårt mål är att vara en klubb där alla kan trivas och känna sig hemma - oavsett om man är lektionsryttare eller tävlingsryttare.

Klubben håller till på fastigheten Suderbys 3:1 i Sjonhem mitt på Gotland och bedriver verksamhet på två anläggningar - "Lilla" och "Stora". Både på Lilla och Stora anläggningen finns ridhus och uteridbana. Lilla anläggningen är bokningsbar för medlemmar. På Stora anläggningen bedrivs vår ridskoleverksamhet samt tävlingar. Vi har även tillgång till många fina rid- och körvägar i närområdet som lätt nås från parkeringsplatsen vid Lilla anläggningen.

Suderbys Ridklubb anordnar under året en rad olika aktiviteter inklusive träningar och tävlingar i dressyr, hoppning, körning och WE. En satsning gör nu även på fälttävlan. Till våra regionala tävlingar kommer ryttare och kuskar från hela ön. Klubben anordnar också klubbtävlingar som bara är för klubbmedlemmar - perfekta tillfällen att öva inför en större tävlingsdebut.

Klubben har sedan den bildades 1977 ett nära och förtroendefullt samarbete med Suderbys Gård och Ridskola. Genom samarbetet kan SRK erbjuda ridlektioner och många andra aktiviteter för klubbens medlemmar. Suderbys Gård och Ridskola är en utbildningsplats för Gotlands naturbruksgymnasiums hästprofil saminnehar en SMAK Certifierad Hästverksamhet. Certifieringen omfattar Ridskola- Utbildningsverksamhet- Inackordering- Tävling- Avel.